Cikk: 88., Dátum: 2020. június 20., Szerző: Családi kutyaiskola - Pécs

Létezik ma olyan kutyatanítási módszer, amely az emberi beszédet "feleslegesnek" tartja, ami csak "összezavarja" a kutyát. Ezért érdemes lebutítani a kutya tanítását egy gépies technikára (klikk-nem klikk).
Ez biztos nem egy "emberséges" megoldás.
Jó kérdés, hogy a kutya tanítása tartalmában csak egy-egy mozdulatsor berögzítéséről szól, vagy a tanítás egyben kifejezheti akár a közösségi összetartozást és átadhat magasabb szintű tudást is?
ÉRZELMES BESZÉD - MEGBÍZHATÓ TANÍTÓ
Az érzelmes beszéd a figyelem felkeltésére kiváló lehetőség, de ezen túl az általánosítható tudás elsajátítására is különösen jó módszer!
Alkalmazásával kialakul
Ezzel eldől, hogy ki a megbízható tudással rendelkező tanító.
Az üzenet, amit ilyen kommunikáció során átadunk több, mint egy egyszeri közlés, ami a jelenre értelmezhető. A tudás, amit "osztenzív-referenciális" helyzetben átadunk, az bizony általánosítható.
Lehetőséget ad követendő közösségi szabályok, konvenciók, viselkedési normák tanítására is.
"a kutyák követik az ember tekintetének irányát, kiváltképp érzékenyek az emberi osztenzív kommunikációra – mivel a domesztifikáció révén az ember mellett szocializálódtak, szükséges volt e társas kompetenciákat elsajátítaniuk"
/Baross - Király/
A kutyák alapvető készsége lett például az érzelmes beszéddel való "befolyásolhatóság", ami segítheti az emberi közösségbe való beilleszkedését. Biztosíthatja, hogy együttműködő partnerként vegyen részt a tevékenységekben.
azaz dajkabeszéddel, szemkontaktussal, testi kontaktussal, simogatással
a kutya "automatikusan tanulásra kész üzemmódba kapcsol".

TERMÉSZETES PEDAGÓGIA - A CSALÁDI ÚT
A pedagógiának ezen hagyományos családi útján keresztül
- a társak közötti együttműködés elérése mellett - szélesebb körben hasznosítható, általánosítható, közösségi tudást (szokások, rítusok, viselkedési normák) is adhatunk át tanító pozícióban a kutyák számára.
Javaslat a kutya tanításhoz:
1. A tanítási figyelem felkeltéséhez alkalmazzunk kedélyes hangú megszólítást.
2. A tanítási folyamatban a mutatásnál, ill. vezetésnél adhatunk szóbeli biztatást.
3. A természetes jutalmazáshoz használjunk nyugodtan szóbeli dicséretet.
4. Szokások, rítusok, konvenciók tanításánál alkalmazzuk a fentiekből mindegyiket.
amit "a kutya ösztönösen szeret vagy kellemesnek talál,
és nem szükséges tanulás" ahhoz, hogy ezen ingert „értelmezze”! Természetes, ezért elsődleges és nem kondicionált! Egy előzetes megerősítés, amely megalapozza a bizalmat, ami a tanítás alapvető előfeltétele és nem pusztán csak utólagos megerősítéssel járó motiváció.
Ezért az emberi beszéd a kutya számára abszolút nem felesleges!
Nem zavart kelt a kutyában, hanem a tanítás igazán hatékony sikerét alapozhatja meg. Így, aki a kutya tanításának ezt a családi útját kívánja járni, az a kommunikációjában biztos, hogy meg fogja jeleníteni a természetes pedagógiát.
Hálásan köszönjük a figyelmedet!